Michelinské hviezdy - čo sú zač?
„Hviezdičky Michelin“ je forma ocenení reštaurácií podľa prestížneho sprievodcu Michelin. Prvýkrát ho vydali v roku 1900 bratia Édouardo a André Michelin, zakladatelia slávnej pneumatiky. Publikácia bola bezplatne distribuovaná medzi vodičmi, ktorí si kúpili pneumatiky Michelin. Sprievodca okrem iného obsahoval zoznam odporúčaných reštaurácií.
V súčasnosti robí Michelin Guide oveľa viac, ako len hodnotenie reštaurácií - v potravinárskom priemysle sa stal silným hlasom. Stanovuje trendy v reštauráciách, vytvára očakávania v kategórii kvalitných jedál a premieňa kuchárov na medzinárodné celebrity.
Môže každá reštaurácia získať hviezdu Michelin?
Bohužiaľ nie, a to nemá nič spoločné s tvorivosťou alebo tvrdou prácou - je to hlavne o jej umiestnení. Inšpektori Michelin Guide navštevujú iba niekoľko vybraných miest v každej krajine, takže aj keď varíte skvelé jedlo, ale robíte to v malom meste, nezískate hviezdu Michelin.
Avšak stojí za to držať krok s Michelinom - z času na čas rozširujú zoznam miest, ktoré navštevujú.
Kto to rozhodne?
To nikto nevie. Reštaurácie hodnotia anonymní inšpektori, ktorí sú vždy neohlásení. Takže si nikdy nemôžete byť istí, že vaša reštaurácia nie je práve v tomto okamihu kontrolovaná takýmto tajomným inšpektorom.
Dávajú sa Michelinské hviezdy na celý život?
Nie. Hviezdy sa udeľujú na jeden rok - potom inšpektori znovu prehodnotia reštauráciu. Existujú reštaurácie, ktoré sa po jednom roku ešte zlepšili, a po ročnom preverení dostali dve alebo tri hviezdičky. Reštaurácie však niekedy strácajú svoje hviezdy, alebo sa vôbec nedostanú do ďalšieho vydania.
Niektoré reštaurácie chceli vrátiť svoje hviezdy - zvyčajne kvôli náhlemu zvýšeniu očakávaní hostí týkajúcich sa kvality alebo tlaku, aby viac utratili za služby alebo kvôli interiéru.
Ako získať hviezdu Michelin?
Aj keď inšpektori mlčia o kritériách, ktoré používajú pri výbere najlepších reštaurácií, analýza predtým ocenených reštaurácií alebo príbehy kuchárov, ktorých reštaurácie dostali hviezdy, nám môže veľa napovedať. Na čo sa presne audítori zameriavajú?
Prioritou je najvyššia kvalita
Zdá sa, že kvalita je základným kritériom pri hodnotení reštaurácií. A to nielen kvalita jedla - kvalita riadu, služieb a dokonca aj dizajn reštaurácie musia ukázať snahu o dokonalosť.
Ak chcete vstúpiť do boja o Michelinskú hviezdu, musíte sa uistiť, že ingrediencie, ktoré používate, sú čerstvé a kvalitné, personál je pravidelne školený, stoly aj interiér vyzerajú úžasne.
Dôslednosť všetkých týchto prvkov je kľúčová - predovšetkým preto, že nikdy neviete, kedy inšpektor príde, a za druhé, pretože inšpektori niekedy navštívia miesto konania dvakrát alebo trikrát, než urobia konečné rozhodnutie.
Kulinárske skúsenosti
Chuť, vôňa a štruktúra jedál sú tri kľúčové prvotriedne ukazovatele a ako také sú pre inšpektorov spoločnosti Michelin dôležité. Pri pohľade na reštaurácie, ktoré zvyčajne dostávajú hviezdy, sa zdá, že inšpektori sa zaujímajú predovšetkým o súčasnú kuchyňu ... s francúzskym nádychom. Kulinársky zážitok by mal byť intenzívny a založený na originálnom a konzistentnom poňatí.
Osobnosť šéfkuchára
Hviezdičky sa zriedka udeľujú reštauráciám, ktorých kuchári nie sú známi, prinajmenšom na miestnej úrovni.
Inšpektori očakávajú originálne ponuky, ktoré odrážajú príbeh, filozofiu a vášeň šéfkuchára. Aby ste upútali pozornosť inšpektorov spoločnosti Michelin, mali by ste začať propagáciou značky šéfkuchára, pretože to okamžite pritiahne publicitu.