Aj keď si veľa kuchárov zakladá svoje menu výlučne na mäsových jedlách, sú to práve vegetariánske a vegánske reštaurácie na celom svete, ktoré vytvárajú trendy v gastronómii. Ako je to možné, keďže iba niekoľko percent populácie si vyberá rastlinnú stravu? Odpoveďou je flexitariánizmus.

Zatiaľ čo vegetariáni vôbec nekonzumujú mäso, flexitariáni občas - zvyčajne za predpokladu, že poznajú jeho pôvod a sú si istí jeho najvyššou kvalitou. Táto skupina spotrebiteľov rastie výrazne a rýchlo. Je veľká pravdepodobnosť, že mnohí vaši hostia sú flexitariáni.

Mäso je teraz pasé. 5% Európanov sa považuje za flexitariánov, ďalších 5% sú vegetariáni a ďalšie dve vegáni, čo predstavuje až 12% populácie, ktorá nekonzumuje mäso. V roku 2016 takmer jeden z troch ľudí (29%) znížil spotrebu mäsa a tento počet ročne narastá.

Spotrebiteľské správanie vytvára trh s potravinárskou výrobou a gastronómiu. A keďže výrazne rastie trh s náhradami mäsa (+ 24% medzi rokmi 2011 a 2015) a rastlinných nápojov (+ 61% medzi rokmi 2012 a 2017), zdá sa, že podiely mäsa a mliečnych výrobkov sa znižujú - napríklad , za posledných 16 rokov spotreba kravského mlieka v USA klesla o 22%.

Tu sú tri hlavné dôvody zníženia spotreby mäsa: starostlivosť o zdravie, životné prostredie a zvieratá.

Zamerajte sa na zdravie

Zamerajte sa na zdravie

Podľa široko rozšíreného výskumu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) spotreba 50 gramov spracovaného mäsa denne zvyšuje riziko rakoviny čriev až o 18%. Takéto údaje ovplyvňujú povedomie ľudí po celom svete a povzbudzuje ich, aby obmedzili konzumáciu mäsa.

Stále viac ľudí vie o prídavných látkach v krmivách pre hospodárske zvieratá. Až 65% Európanov vyhlásilo, že sa vyhýbajú konzumácii mäsa, ktoré môže obsahovať antibiotiká alebo rastové hormóny, pretože vie, že to môže mať negatívny vplyv na ich zdravie.

Okrem toho, kvôli častej medializácii chorôb zvierat, ktoré sú súčasťou ich chovu, vo všeobecnosti strácame dôveru v mäso - tak v obchodoch, ako aj v reštauráciách.

Eko-povedomie

Eko-povedomie

Ekológia má pre Európanov veľkú hodnotu. Chceme  produkty s najnižšou uhlíkovou stopou. Takže spolu so stratou dôvery v mäso môžeme pozorovať nárast povedomia o cene, ktorú naša planéta platí za rýchly rast v oblasti výroby v poľnohospodárstve.

Podľa OSN je intenzívny chov zvierat "jedným z najvýznamnejších prispievateľov k najzávažnejším environmentálnym problémom dnešnej aj globálnej úrovne". Je to kvôli tomu, čo prichádza s výrobným odvetvím - znečistenie pôdy, vody a vzduchu v dôsledku emisií skleníkových plynov, hnojív a pesticídov, pričom sa nezmieňuje obrovské množstvá výkalov zvierat.

Bežným dôvodom zníženia spotreby mäsa je snaha znížiť negatívny vplyv na planétu.

Empatia voči zvieratám

Empatia voči zvieratám

Spolu s tokom informácií o vplyve spotreby mäsa na zdravie človeka narastajú aj poznatky o neľudských podmienkach, ktoré zvieratá znášajú v továrňach. Zvieratá sa držia vo vysokej hustote, sú stratené, bez prístupu na čerstvý vzduch a správnej výžive, čo zase vedie k chorobám, agresívnym činom a dokonca ku kanibalizmu.

Existuje pomalé, ale stále rastúce povedomie o tom, že  zvieratá pred zabitím trpia. A kvôli tomu stále viac a viac ľudí odmieta podporovať podnikanie, ktoré považujú za neetické.

Len takmer polovica Európanov, ktorí si vyberajú špecifickú stravu, sú spokojní s ponukou jedla a stravovania. To naozaj nie je veľa! Existuje ešte veľa oblastí na zlepšenie, ak chcete, aby si vašu reštauráciu flexitariáni volili častejšie.

1.     Označte možnosti v ponuke

Nie každý chce komunikovať s čašníkom o tom, čo je v ponuke. Vaši flexitariáni sú radi, keď vidia jasne popísané jedlá, napríklad s použitím praktických ikon.

Ak nechcete odradiť svojich hostí od vegánskych ponúk, popíšte možnosti bez mäsa ako "rastlinné". Javí sa, že takéto frázy prinášajú viac pozitívnych konotácií, než použitím slova "vegán".

Nevytvárajte dve samostatné menu - "štandardné" a vegetariánske. Medzi vašimi hosťami sú určite ľudia, ktorí sa môžu cítiť neprirodzene pri tejto kulinárskej segregácii, a preto nie sú ochotní ochutnať jedlo, ktoré patrí do "iného" menu.

2.       Preškoľte váš personál

Čašník musí vedieť, čo ponúknuť hosťom, ktorí chcú niečo vegetariánske alebo vegánske. Nie je to len záležitosť doporučenia jedla bez mäsa (a bez ryby!), ale aj na to, aby jasne rozlišovali medzi vegánmi (bez mäsa) a vegánskymi jedlami (bez akýchkoľvek živočíšnych produktov).

3.       Oslovte ľudí, ktorí nekonzumujú mäso

Dajte vedieť o vašej ponuke ľuďom, ktorí nekonzumujú mäso. Môžete s nimi komunikovať priamo cez Facebook - a to nielen zverejnením ponúk jedál bez mäsa na stránke fanpage, ale aj zapojením miestnych vegetariánskych a vegánskych skupín.