Stále viac stravníkov hovorí o tom, že chce alebo plánuje obmedziť konzumáciu mäsa. Preto je na čase pozrieť sa na svoju stálu ponuku a položiť si otázku - je na to naša reštaurácia pripravená? Dávame našim zákazníkom to, čo chcú? Prípadne ako to zmeniť?

Niektorí návštevníci reštaurácií volia bezmäsité pokrmy kvôli svojmu presvedčeniu, pribúda ale stále viac tých, ktorí riešia voľbu medzi mäsom a rastlinnou stravou kvôli dopadu spracovávania mäsa na životné prostredie. Niekto sa snaží urobiť aspoň malú zmenu tým, že jej mäso menej často alebo v menších porciách, zato si dopraje viac zeleniny alebo inej prílohy. Niekto nahrádza červené mäso rybami alebo kuracím. A iní už živočíšne produkty vyradili zo svojho jedálnička úplne a nahrádzajú ich pokrmami rastlinnými. Ukážte, že aj im máte čo ponúknuť a že viete zohľadniť ich priority vo svojom menu.

1. Ukážte nové menu

Vegetarian menu option

Svoju vegetariánsku či vegánsku ponuku oddeľte od tej bežnej. Pre vašich návštevníkov bude jedálny lístok prehľadný a lepšie sa zorientujú. Môžete pre také pokrmy urobiť vlastnú stránku, upozorniť na vegetariánske jedla farebným odlíšením alebo napríklad špeciálnym znakom, symbolom, ktorý hneď na začiatku vysvetlíte. Tiež môžete navrhnúť pokrmy tak, aby z nich kedykoľvek šlo vyškrtnúť mäso, pokiaľ o to hosť požiada, a jedlo bolo stále možné pripraviť.

To isté platí aj pre online svet – nezabudnite aktualizovať svoje menu na svojich webových stránkach a sociálnych sieťach, aby každý, kto si bude hľadať vegetariánske možnosti vopred, už vedel, že nemusí mať strach, že u vás oň nebude dobre postarané.

2. Nezabudnite na vegánov

Nie je to tak náročné, ako si myslíte! Áno, vo svojom kuchárskom arzenáli budete musieť vynechať niektoré zbrane, ktoré dodávajú jedlu istý šmrnc, ako je maslo, smotana či vajcia… Ale berte to ako príležitosť prehodnotiť svoj celkový prístup k vareniu. Poučte svojich zamestnancov o rozdieloch medzi vegetariánskymi a vegánskymi jedlami, aby mohli s istotou poradiť všetkým zákazníkom. Tí si musia byť istí, že sa na vás môžu 100% spoľahnúť.

Vegetariánske znamená jednoducho bez mäsa. Vegan znamená bez mäsa a všetkých ďalších živočíšnych produktov, ako je syr, vajcia, med... Berte na vedomie, že živočíšne produkty môžu mať mnoho prekvapivých podôb, vrátane produktov na báze želatíny bežne používané pri varení.

3. Rastlinnú ponuku využite čo najviac

Delicious meat-free burger

Rastlinne je momentálne mainstream! Rastúca popularita flexitariánstva (čiastočného vegetariánstva) – znižovanie spotreby mäsa v prospech vegetariánskych alternatív – jasne mení realitu. Ak chcete dať svetu vedieť o svojom novom menu, skúste usporiadať špeciálnu akciu ako napríklad „Pondelok bez mäsa“ alebo urobiť celý mesiac zameraný na propagáciu vegánskych jedál, na ktoré dáte špeciálnu ponuku (zľavu). Vďaka tomu očividne upozorníte na to, čo robíte a kam teraz smerujete.

Aj do svojich bežných ponúk a sezónnych meníčok skúste zahrnúť aspoň jedno vege jedlo, venujte mu dostatok priestoru a nechajte ho na menu vyniknúť. Pridajte bezmäsité jedlá aj na vašu tabuľu pred reštauráciou, aby ste pomohli nalákať okoloidúcich, ktorí vás možno ešte nepoznajú alebo o vašej novinke ešte nevedia.

4. Propagujte benefity rastlinných bielkovín

„Rastlinné proteíny“ sa stali tak trochu módnym slovným spojením, takže kde môžete, zaraďte ich do svojho jedálneho lístka. Môžete tiež upozorniť na ďalšie výhody rastlinného pôvodu, ako je počet kalórií alebo to, že vaše jedlá z rastlinných bielkovín sú nízkotučné alebo že obsahujú zdravé tuky. Niektorých stravníkov to môže naozaj nalákať.

5. Experimentujte s „mäsom bez mäsa“

Meatless meat substitute dish

Je možné, že niektorí stravníci, ktorí sa práve rozhodli, že budú žiť bez mäsa, budú stále túžiť po mäsovej chuti a štruktúre. Verte, že je k dispozícii množstvo zaujímavých alternatívnych rastlinných surovín, ktoré presvedčivo zastúpia mäsité hamburgery a klobásy, či iné mäso.  Patria medzi ne fermentované produkty, ako je misso, natto, tofu, tempeh, seitan či sójové rezančeky. Na docielenie „mäsovej“ textúry sa dajú použiť aj strukoviny, huby, baklažán a jackfruit. Poslednou novinkou sú alternatívy na rastlinnej báze s rovnakou chuťou ako bravčové, hovädzie a kuracie mäso a s rovnakou textúrou a arómou ako bežné mäso. Rastlinné alternatívy už majú navyše podobnú výživovú hodnotu ako mäso a obsahujú aj esenciálne aminokyseliny, ktoré naše telo potrebuje. S týmito produktmi kuchári vytvoria recepty, vďaka ktorým je ľahké začleniť tieto alternatívne produkty do akéhokoľvek menu.

6. Nechajte svoje menu prehovoriť

V názvoch a popisoch svojich pokrmov sa zamerajte na lahodnú chuť toho, čo ponúkate! Venujte trochu času tomu, ako najlepšie formulovať svoje pokrmy – pokúste sa zabaviť či upútať stravníka svojimi popismi. Pamätajte, že akokoľvek je vaše jedlo chutné, pokiaľ na papieri neznie lákavo, ľudia si ho objednávať nebudú. Neviete si rady? Nechajte si poradiť od niekoho nezaujatého, niekoho „zvonku“. Myslite na to, že hoci je zdravie na prvom mieste, nie vždy sa stravníci podľa toho rozhodujú, kde sa práve naje. Pokrm musí najprv dobre znieť, dobre vyzerať a potom k nemu pridajte nejaké tie zdravotné benefity. Berte to ako bonus navyše.

7. Pridajte svoju tajnú ingredienciu

Plant-based pasta dish

Variť bez mäsa neznamená podávať jedlá bez chuti alebo snáď vynaložiť veľa práce naviac. Inšpirujte sa, ako pridať intenzívnu, komplexnú chuť pomocou Knorr Intense Flavors a používajte produkty ako napríklad Hellmann's Veganskú majonézu, ktoré posunú každé rastlinné varenie ešte o kúsok ďalej.

Ďalšiu inšpiráciu, ako do svojho menu zaradiť rastlinné produkty a ochutiť jedlá, nájdete v tomto článku. Pozrite sa aj na tipy na vegetariánske a vegánske jedlá.

Produkty
Recepty
Inšpirácie šéfkuchára
Menu