Naučte sa, ako môžete prostredníctvom Instagramu získať viac pozornosti od vašich potenciálnych hostí a zvýšiť objem objednávok podľa týchto jednoduchých krokov. V príručke nájdete doporučenie od profesionálov z oblasti stravovacích služieb a odborníkov na sociálne médiá ohľadom toho, ako používať Instagram, ako si vytvoriť instagramový profil, aké hashtagy pridávať k príspevkom týkajúcich sa jedla a vašej reštaurácie, a veľa ďalších tipov a trikov, ktoré vám môžu pomôcť dosiahnuť úspech v on-line prostredí!
Čo je to Instagram?
Instagram je sociálna sieť v podobe aplikáce na zdieľanie fotografií a videí, ktorá bola prvý krát spustená v roku 2010 a ktorú vlastní spoločnosť Facebook. Šéfkuchári môžu na Instagram nahrávať fotky a videá a zdieľať ich so sledovateľmi. Môžu tiež sledovať príspevky svojich priateľov, lajkovať ich a pridávať k nim komentáre.
Instagram a Facebook dnes patria k popredným platformám na sociálnych médiách. Sú to najdôležitejšie platformy slúžiace na spojenie s ľuďmi z celého sveta, možnosť byť viac videný a tak si budovať vlastnú značku. Umožňujú zdieľať recepty, tipy a osobné skúsenosti s ostatnými. Môže byť tiež zábavné pozrieť sa späť a vďaka postom si pripomenúť svoju vlastnú prácu.
1. Ako si založiť profil na Instagrame
Prvým krokom k tomu, aby ste mohli Instagram používať, je vytvorenie účtu. Nižšie je 7 krokov a tipov k úspešnému vytvoreniu účtu:
- Účet na Instagrame si vytvoríte tak, že v aplikácii vyplníte svoju e-mailovú adresu a heslo.
- Pridajte názov svojho účtu: Jedná sa o vaše „užívateľské meno“ na Instagrame, ktoré musí být jedinečné a naznačovať, čo bude obsahom vašich príspevkov. V prípade reštaurácie použite jej názov a pre šéfkuchárov použite meno_priezvisko_kuchár, kuchár_meno_priezvisko alebo kuchár_špecialita.
- Nahrajte si do svojho účtu profilovú fotografiu. Môže to byť fotka z vašej reštaurácie alebo vaša fotka v kuchárskom rondone.
- Venujte čas informáciám, ktoré uvediete v časti Životopis: Malo by sa jednať o súhrn informácií charakterizujúce váš instagramový účet a táto časť by mala uvádzať aj relevantné hashtagy (#). Váš Životopis je vaša prezentácia.
- Pridajte si tlačítka „call to action“: Jedná sa o skratky na zjednodušenie rôznych činností, ako je písanie správ, e-mailov a kliknutí na reštauráciu.
- Nahrajte svoje obálky príbehov: Keďže budete na Instagrame zvýrazňovať určité príbehy, osvedčeným postupom je zoskupovať príbehy podľa kategórií.
2. Stanovte si stratégiu na tvorbu obsahu
Instagram sa stal v stravovacom priemysle vďaka svojim estetickým výhodám pre šéfkuchárov a majiteľov reštaurácií kľúčovou platformou. Aby sa fotografia jedla, šéfkuchára či reštaurácie dostala k čo najväčšiemu počtu ľudí a získala čo najviac pozornosti, mala by spĺňať nasledujúce zásady:
- Snažte sa každým príspevkom inšpirovať: Ak súťažíte v stravovacom priemysle, musíte svojim príspevkom podnietiť chuť stravníkov. Prilákajte svojich hostí fotkami, z ktorých sa im budú zbiehať slinky.
- Udržujte jednotný vzhľad a štýl: Jednotný štýl je na Instagrame kľúčový. Vaši fanúšikovia tak môžu očakávať vysokú kvalitu a obsah, ktorým získate ich pozornosť.
- Zdieľajte len kvalitný obsah: Každý príspevok na vašej stene (newsfeedu) musí obsahovať fotografiu alebo video vo vysokej kvalite. Záujem o pravidelné príspevky a reklamy závisí na tom, ako dobre vizuálne príspevky pôsobia. Nemusíte mať na to profesionálny fotoaparát ani fotografa, väčšina šéfkuchárov fotí svoje výtvory mobilom. Na začiatok si môžete prečítať našu Príručku, ako vytvoriť perfektnú fotografiu jedla na sociálne siete !
- Zdieľajte svoje recepty: To, čo uvaríte, zaujme na Instagrame najviac. Mnohí šéfkuchári volia predstavovanie svojich receptov ako najlepšiu taktiku na rozšírenie základne svojich fanúšikov. Svoje rodinné recepty samozrejme prezrádzať nemusíte.
- Zverejňujte obsah, ktorý chcú vidieť vaši sledovatelia: Nezverejňujte to, čo chcete vy, ale zistite od svojich sledovateľov, čo chcú vidieť oni, a ponúknite im to. Niektorých fanúšikov veľmi nezaujímajú vaše akcie alebo to, ako máte rozostavané stoly.
- Ukážte im svoju tvár: Ľudia chcú vedieť, kto stojí za zverejnenými receptami. Sem-tam uverejnite fotku alebo video seba alebo niekoho z vášho personálu a pridajte k nej nejakú zaujímavosť.
- Zverejňujte príspevky svojich fanúšikov: Hovorí sa tomu obsah vytváraný užívateľmi (UGC) a doporučuje ho celý rad Instagrammerov. Vravia „kuchár inšpiruje komunitu a komunita inšpiruje kuchára.“ Nezabudnite vždy zmieniť/označiť, kto je autorom pôvodného príspevku.
V sektore pohostinstvo najlepšie fungujú 2 štýly fotografií, konkrétne:
- Reportážne: Na zobrazenie skutočností tak, aké sú, a pre všeobecnú komunikáciu. Prostredníctvom reportážneho štýlu (skutočné zachytenie vecí, autenticky, v danú chvíľu) je oznámenie relevantné pre šéfkuchárov, čím dokazujú, že svojmu odboru rozumejú a vo svojej kuchyni sú ako doma.
- Eskapistické (imaginárne): Na fotografie jedál. Vtiahnite svojich hostí a iných kuchárov do svojich príspevkov s receptami a jedlami tak, že im k nim budete písať príbehy.
Reportážny štýl fotografie:
Eskapistický štýl fotografie:
3. Zapojte svoje publikum:
Čo znamená miera angažovanosti na Instagrame? Jednoducho povedané množstvo interakcií s vašim profilom, tzn. zhliadnutie príspevkov, počet komentárov, zmienok atd. Bez angažovanosti nemôžete čakať, že skupina vašich sledujúcich sa zvýši. Šéfkuchár Antonio Bachour, ktorý má skoro 1 milión sledovateľov, trávi 6 hodín denne odpovedaním na komentáre svojich fanúšikov a priame správy!
- Používajte v Príbehoch interaktívne funkcie: Príbehy na Instagrame majú skvelé funkcie, ako sú „Otázky“ a „Ankety“, vďaka ktorým môže vaše publikum s vami komunikovať. Každých niekoľko dní si vyhraďte určitý čas, kedy sa budete svojich sledovateľov na niečo pýtať a odpovedať im na ich dotazy. Vaši fanúšikovia ocenia skutočnú interakciu! Jednoducho na Instagrame kliknite na „Váš príbeh“ a potom kliknite na ikonku nálepky pod štítkom „Vytvoriť“. Pridajte buď nálepku „OTÁZKY“ alebo „ANKETA“ a pýtajte sa/odpovedajte!
- Vysielajte na Instagrame naživo: Vďaka funkcii Instagram Live môžete vašim fanúšikom streamovať živé videá. Pri vysielaní naživo dostanú vaši fanúšikovia oznámenie, ktoré ich upozorní na vstup do vysielania. Živé vysielanie skúste vždy, keď budete vytvárať obľúbené jedlo, alebo keď budete mať čas odpovedať na otázky sledovateľov. Interakcia tvárou v tvár zvyšuje záujem a loajalitu fanúšikov!
- Dávajte príspevky na IGTV: IGTV vám umožňuje zverejňovať na svojom instagramovom profile videá dlhé až 1 hodinu, kým bežné videá nahrávané na vašu stenu môžu trvať najdlhšie 60 sekúnd. Obsahom dlhších videí je zvyčajne niečo špeciálne. Instagram sa hodí napríklad na sériu videoreceptov, v ktorých ukážete hosťom, ako prebiehajú prípravy na vytvorenie dokonalého jedla „v zákulisí“!
4. Zvýšte dosah svojich príspevkov na Instagrame
- Čo znamená dosah príspevkov na Instagrame? Je to jednoducho počet hostí a kuchárov, ku ktorým sa dostal váš profil alebo váš príspevok.
- Sledujte ostatných: Sledovaním sa zvyšuje počet sledovateľov! Keď niekoho začnete sledovať, pravdepodobne vám sledovanie oplatí, a keď dosiahnete 10 000 sledovateľov, získate prístup k pokročilým funkciám Instagramu. Sústreďte sa na sledovanie relevantných profilov, pretože tak máte vyššiu šancu, že vám sledovanie oplatí.
- Používajte hashtagy: Hashtagy sú skvelé na zvýšenie organického dosahu, keďže algoritmu Instagramu hovoria, aký je obsah vašich príspevkov a aký populárny taký obsah je. Uvedením aspoň jedného # vám zabezpečí o 12,6 % väčšiu mieru zapojenia publika! Aj keď to niektorí labužníci s hashtagami preháňajú, doporučený počet hashtagov k jednému príspevku je 11. Tie v súčasnosti najbežnejšie # na jedlo, kuchárov a reštaurácie sú uvedené na konci.
- Sledujte ostatných: Sledovaním sa zvyšuje počet sledovateľov! Keď niekoho začnete sledovať, pravdepodobne vám sledovanie oplatí, a keď dosiahnete 10 000 sledovateľov, získate prístup k pokročilým funkciám Instagramu. Sústreďte sa na sledovanie relevantných profilov, pretože tak máte vyššiu šancu, že vám sledovanie oplatí.
- Pridávajte k príspevkom označenie miesta: V obsahu, ktorý zverejňujete, vždy uveďte miesto vašej reštaurácie. Keď vás budú potenciálni hostia vyhľadávať na Instagrame podľa mena vašej reštaurácie, zobrazia sa im tieto fotografie a videá. K príspevkom z iných miest ako z vašej reštaurácie, napr. z gastro udalostí a food festivalov, pridajte geoznačku.
- Lajkujte príspevky ostatných: Podobne ako v prípade sledovania, platí aj pri označovaní príspevkov v iných profiloch „lajk za lajk“. Pravidelne označujte obsah svojich kolegov kuchárov, aby ste zvýšili povedomie a záujem!
- Zdieľajte príspevky iných užívateľov: Podeľte sa o obsah vytvorený inými užívateľmi. Inými slovami, fotky, videá vašich jedál a príbehy, ktoré ich obsahujú, zverejnené vašimi hosťami. Stiahnite si aplikáciu Repost pre Instagram pre Android či iPhone.
- Propagujte: Pokiaľ môžete do svojho instagramového účtu investovať, propagujte buď príspevky, ktoré sú úspešné, alebo inzerujte na Instagrame pomocou nástroja Facebook Business Manager. Na začiatok sa pozrite na Návod, ako propagovať na Instagrame.
5. Sledujte svoje kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI)
V neposlednom rade si nezabudnite stanoviť a sledovať svoje kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI). Rovnako, ako v prípade ktorejkoľvek inej oblasti marketingu, vám sledovanie ukáže, ktorá taktika vám priniesla najväčšiu hodnotu a sústreďte sa na ňu.
Čo znamená zkratka KPI? KPI znamená Key Performance Indicators, čiže kľúčové ukazovatele výkonnosti. Tie zahŕňajú niekoľko hodnotových metrík, ktoré vám pomôžu vyhodnotiť účinnosť vašeho profilu.
Kľúčové ukazovatele výkonnosti, ktoré doporučujeme sledovať:
- Počet zobrazení profilu
- Počet nových sledovateľov
- Počet ľudí, ktorí váš profil prestali sledovať
- Dosah
- Miera zapojenia
- Miera retencie pri príbehoch
- Najlepšia doba na zverejňovanie príspevkov
- Počet komentárov
Tieto ukazovatele je možné sledovať pomocou funkcie na sledovanie štatistík Prehľady.
🍰Hashtagy pre reštaurácie v roku 2020:
#restaurant
#restaurantrescue
#top50restaurants
#restaurantdesign
#restaurantequipment
#restaurantinterior
#restaurantstyle
#restaurantdecor
#dinnertable
#restaurantmarketing
👨🍳Hashtagy pre šéfkuchárov v roku 2020:
#chef
#cheflife
#chefsplatee
#chefstube
#discoveringchef
#cheftable
#chefwork
#cheftalks
#chefmode
🍔Hashtagy pre jedlo v roku 2020:
#food
#foodporn
#foodphotography
#foodlover
#foodstagram
#foodie
#foodartchefs
#foodblogger
#foodtrends