Artičoky

Artičoky

 Špičková sezóna je od marca do mája. Vzhľadom na ich nesporné výživové benefity sú výborným zdrojom zdravého cholesterolu a beztukového diétneho zloženia.

Ako vybrať: Vyberte artičoky s hlavami tesne uzavretými a ťažkými pre ich veľkosť.

Varenie: Môžu byť naparované, varené a pečené. Musíte upraviť čas varenia v závislosti od ich veľkosti, pretože väčšie artičoky vyžadujú viac času. Dokonale varené, sú smotanové a pevné, inak sú tvrdé (nedostatočne tepelne spracované) alebo slizké (príliš teplé).

Hodia sa dobre s týmito surovinami: cesnak, citrón, olivový olej, petržlen, soľ, korenie, špenát, syr, kuracie mäso

Tip: Pokvapkajte ich citrónovou šťavou, aby nezhnedli.

Špargľa

Špargľa

Najvyššia sezóna pre špargľu je apríl, ale sú zozbierané od konca februára do júna. Existujú tri odrody: zelená, biela a fialová. Najbežnejšia je tá zelená. Biela je oveľa jemnejšia a ťažšia na zber. Fialová je najmenšia a vyznačuje sa oveľa jemnejšou a sladšou chuťou.

Ako vybrať: Čerstvá špargľa má pevné a jemné stonky, ktoré by mali byť vlhké. Keď vyzerajú suché alebo majú "drevnatý" koniec, pravdepodobne budú staré. Stonky sú rovné a nemali by ste ich veľmi ohýbať, pretože sú krehké. Ich hlavy by mali byť pevne uzavreté. Tmavozelená alebo fialová farba ukazujú dobrú kvalitu, zatiaľ čo nažltlá farba nás informuje, že špargľa je príliš stará.

Varenie: Špargľu je rýchle a jednoduché variť všetkými možnými spôsobmi. Na zníženie kalórií si môžete vybrať parenie, varenie alebo blanžírovanie. Na zvýšenie chuti môžu byť pečené, restované, grilované alebo smažené na panvici.

Hodí sa dobre s týmito surovinami: pažitka, citrón, limetka, kôpor, bazalka, korenie, petržlen, estragón, cesnak, cibuľa, reďkovka, hrach, zemiaky, špenát, cestoviny, brokolica, horčica, ocot, holandská omáčka, sójová omáčka , prosciutto, slanina, maslo.

Tip: Ak máte v pláne ohrievať špargľu, prestaňte ju variť v okamihu, keď je ešte stále al dente. Prehriatie dokončí proces varenia.

Odporúčaný recept

Glazovaný losos v zázvorovo-sójovej omáčke s teplou zelenou zeleninou s hubami

Losos na trochu iný spôsob v pikantnej omáčke podávaný s čínskou zeleninou.

Zobraziť recept
Fenikel

Fenikel

Hoci môže byť k dispozícii po celý rok, vrchol sezóny je od októbra do apríla.

Ako vybrať: Vyberte čisté, veľké, ostré bulvy s čerstvým, zeleným sfarbením. Vyhnite sa kúskom s príznakmi zhnednutia.

Varenie: Je možné ho konzumovať v šalátoch alebo variť rôznymi spôsobmi - v omáčke, smažením, dusením alebo v polievkach. Zelená časť lístkov sa môže používať na zvýraznenie chute, podobne ako kôpor, a listy môžu byť použité ako bylinkové korenie.

Hodí sa veľmi dobre s týmito surovinami: ryby, najmä losos, pomaranč, avokádo, jablko, pomaranč, citrón, olivy, maslo, kuracie mäso

Tip: Nestrácajte žiadnu časť fenyklu. Väčšina kuchárov používa len bulvy a stonky, zatiaľ čo lístky môžu byť použité ako korenie.

Nové zemiaky

Nové zemiaky

Špičková sezóna je na konci jari až začiatkom leta. Sú malé, jemné a mierne sladšie ako bežné zemiaky.

Ako vybrať: Vyberte zemiaky s hladkou, nepoškvrnenou kožou, vyhýbajte sa škvrnám, modrinám alebo vlhkosti. Mali by byť suché a pevné. Čerstvo zozbierané zemiaky by mali byť trochu špinavé.

Varenie: sú ideálne na pečenie a na šaláty, pretože im stačí len varenie a maslo.

Hodí sa veľmi dobre s týmito surovinami: olivový olej, pažítka, soľ, čierne, jahňacie, pečené kuracie mäso, zelená špargľa,

Tip: Pre rôzne chute zemiakového šalátu môžete pridať rôzne príchute aromatizovaného masla (citrus, bylina, pes a cesnak

Odporúčaný recept

Obaľovaný ovčí syr s bazalkovými zemiakmi a jablčnou omáčkou

Aj vyprážaný syr ako tradičný pokrm sa dá pripraviť tak, aby hostí  zaujal.

Zobraziť recept
Avokádo

Avokádo

Napriek tomu, že je dostupné takmer počas celého roka, jeho hlavná sezóna je na konci zimy a skoro na jar.

Ako vybrať: Vyberte si nepoškvrnenú textúru, rovnomerne tvrdú a jemnú, vyhýbajte sa modrinám a mäkkým miestam. Avokádo je dozrieva až po zbere, nie predtým, preto je najlepšie ho kúpiť ešte tvrdé a nechať ho dozrieť doma. Mali by byť ťažké vzhľadom na svoju veľkosť. Ak je kôstka voľná pri pretrepaní, je lepšie, aby ste ich nekupovali.

Varenie: Často sa jedia surové, v šaláte, guacamole alebo na chlebe. To je tým, že počas procesu varenia sú veľmi náchylné na to, aby sa stali trpkými. Veľmi opatrne môžu byť pečené alebo grilované.

Hodí sa veľmi dobre s týmito surovinami: citrón, limetka, cibuľa, cesnak, šalát, špenát, uhorka, jahody, mango, grapefruit, paradajka, morka, vajcia, kuracie mäso, koriander, mäta, korenie, čokoláda, káva, olivový olej.

Tip: Citrónová šťava zabraňuje zhnednutiu avokáda.

Mango

Mango

Napriek tomu, že je dostupné takmer počas celého roka, jeho hlavná sezóna je na konci zimy a skoro na jar.

Ako vybrať: Najlepším ukazovateľom zrelosti manga je mäkkosť, nie farba. Z tohto dôvodu jemne jemne stlačte ovocie, aby ste si overili, či sa dá ľahko stlačiť.

Varenie: Mango sa často konzumuje ako surovina, pretože je jedným z najväčších ingrediencií v šalátoch, dezertoch, smoothies alebo omáčkach. Varené alebo grilované mango je možné použiť s kuracím, morčacím, bravčovým alebo jahňacím mäsom.

Hodí sa veľmi dobre s týmito surovinami: banány, kokosový orech, smotana, citrón, zázvor, limetka, červená cibuľa, ryby, kačica, pomaranč, ananás, bravčové mäso, rum, cukor

Tip: Mango miluje koriander; preto je veľmi dobré ich zmiešať v jednej miske.

Čerešne

Čerešne

Ich vrchol sezóny je od mája do augusta. Existujú dve hlavné odrody: sladké a kyslé.

Ako vybrať: Vyberte lesklé a jasné čerešne bez škvŕn. Čím tmavšia farba, tým sladšie je ovocie.

Varenie: Sú ideálne na to, aby boli konzumované surové ako občerstvenie alebo súčasť šalátu alebo dezertu. Môžu byť použité v koláčoch, v dolkách, zmrzline, džemoch, jogurtoch alebo v cereáliách. Ak sa ich rozhodnete variť, musia byť predtým odkôstkované a varíme ich krátko, len aby zmäkli, takže si zachovajú textúru a farbu.

Hodia sa veľmi dobre s týmito surovinami: čokoláda, mandle, orechy, limetky, čučoriedky, ostatné kôstkové plody, reďkovky, ananás, ricotta, mascarpone, smotanový syr, kozí syr, maslo, šľahačka, jogurt, crème fraiche, biela čokoláda a zmrzlina, vanilka.